Overrumplende, sprællende, respektfuld og respektløs grafisk fortællende markering af 200 året for Søren Kierkegaards fødsel.
Københavnerfortolkningen er et begreb, der vedrører fysikeren Niels
Bohr og kvantefysikken. Og netop med udgangspunkt i kvantekommunikation
lader Oscar K. Søren Kierkegaard genopstå i eksakt form som følge af en
proces på Niels Bohr Instituttet i København, hvor det lykkes at forene
to bunker affald. Den ene bunke stammer fra Assistens Kirkegård, hvor
Søren Kierkegaard jo ligger begravet, den anden fra Kongens Nytorv.
Bunkerne var knyttede til hinanden, entanglede, som det hedder, via en
kvanteforbindelse, og som resultat af denne proces i kvanteinformationer
dumper en splitternøgen Søren Kierkegaard ned på Kongens Nytorv en nat i
september. Så er vi jo sådan set godt i gang!
Men vi er også først lige begyndt! Søren bliver nemlig samlet op af
Emma, der arbejder på ovennævnte institut og har længtes efter, ja,
begæret Søren hele sit liv. Og nu har hun ham. Hun hanker op i ham og
tager ham med hjem - og han bliver nu part i et foruroligende blodigt
trekantsdrama, hvor også skuespillerinden Keiko af japansk oprindelse er
medvirkende.
Det er Oscar K.'s metode at spejle Sørens liv og værk i sin vitale
fantasi. Der bliver jongleret med Sørens formidable dialektiske geni,
som det kommer til udtryk i hans mange pseudonymer og alter egoer. Og
hans anstrengte forhold til den strenge far og forelskelseshistorien med
Regine kommer også i spil i handlingen, der i den grad er spundet af og
spundet ind i erotik.
Væsentlige scener udspiller sig i Keikos teater, der er en slags
grusomhedens teater med plads i en stor gammel villa, hvor alskens
perversioner kan gennemspilles - uden en klar skillelinje mellem aktører
og publikum. Her falder én scene mig navnlig i øjnene, nemlig et
forløb, hvor vi ser en gammel mand trække af sted med en vædder og en
ung dreng med et knippe brænde på ryggen. Det er jo en gennemspilning af
det gammeltestamentlige urdrama om Abraham, der trækker af med sin søn
Isak for at ofre ham til den Gud, der kræver dette urimelige offer af
ham! Men det er også en spejling af Sørens forhold til den strenge,
mørke far, hvis skygge han levede under. Og så får scenen en ekstra
pointe ved helt freudiansk også at have seksuelle undertoner af pædofili
og incest. Det er jo næsten svimlende!
Emma får Søren undersøgt for den syfilis, han mener at have arvet:
"Så blodprøven var negativ", sagde Emma. "Ingen syfilis?!"
"Nej."
"Den var også lidt for tyk, historien om din forfærdelige barndom og
din fars synd, der skulle nedarves på dig, når jeg tænker på dine ellers
præcise, psykologiske indsigter i andre."
"Man kan narre folk, så meget man vil, det ved jeg af erfaring. Og min dumdristighed i den henseende er grænseløs, så ..."
"... de tre ugers seksuel afholdenhed er aflyst, ingen vej tilbage,
men jeg kan altså først i morgen, for i aften skal jeg til skydning, og
det bliver sent, hr. forfører".
Så vital er Oscar K.'s prosa, og den bliver flot understreget af
Rasmus Svarres kongeniale illustrationer, der i den grad leger med i
dette univers, hvor der er kælet også for det grafiske udtryk.
Det er en fascinerende og udfordrende bog, fordi man tydeligt
fornemmer en grundig viden om og respekt for Søren, samtidig med at den
jo kører ham med fynd og klem gennem et grotesk nutidigt univers. Det er
stærkt underholdende men også i den grad en tankevækkende indføring i
Søren Kierkegaards univers. En rigtig velkommen markering af den 200
åriges aktualitet.
Skrevet af Torben Wendelboe
Ingen kommentarer:
Send en kommentar