Lektor Lilian Munk Rósing holdt en tale i forbindelse med receptionen for Oscar K's og min illustrerede roman, Københavnerfortolkningen:
Min kære tilhører! Vi antager nu at
ånden har vist sig. At den har vandret omkring i Københavns gader og stræder i
skikkelse af en skævrygget, spidsnæset, spinkelt bygget og bebrillet mand. Vi
antager endvidere at han er død og begraven, og at der da, som i en opera,
indfinder sig et mellemspil. Hvor lang tid mellemspillet skal vare, kan du selv
bestemme, men hvis det da så synes dig, da ville vi for alvorens og spøgens
skyld antage netop 200 år at være forløbne siden mandens fødsel.
DA træder han pludselig ind i tiden
igen. Han kommer flagermuseagtigt dalende ned fra himlen over Kongens Nytorv.
Han er genopstået i en ny verden til en anden umiddelbarhed. Han er landet i et
samfund hvor man ikke længere har pligt til at forsage kødets lyst, men hvor
det snarere er blevet en pligt at nyde. Han får sin egen guide gennem nydelsens
labyrint i den unge kvantefysiker Emma, der er lidenskabelig læser af den
genkomnes værk og datter af en mor med stor og incestuøs seksuel appetit.
Hvad ville der ske hvis Jesus trådte
ind i vores samtid? Det er et af de spørgsmål Kierkegaard stiller i
Philosophiske Smuler. I Københavnerfortolkningen
har Oscar K ladet Kierkegaard selv været tankeeksperimentets genstand: Hvad
ville der ske hvis Kierkegaard trådte ind i vores samtid?
Parallellen mellem Kierkegaard og
Kristus udmales både i skrift og billede i et kapitel, hvor Søren og Emma
opsøger en villa, der danner ramme om en sadomasochistisk teaterforestilling.
Her forvilder Søren sig ind i en sal, hvor han får rollen som Jesus i en
iscenesættelse af korsfæstelsen. På Rasmus Svarres ledsagende billede hænger
han på hovedet, i en ballet- eller måske marionet-agtig positur, fuldt påklædt.
I Oscar Ks tekst bliver han til grin, da en kunstskoleelev med ankelstrømper
råber: Han har jo ikke noget tøj på!
[Jeg tænker at dette billlede kunne
gå i en interessant dialog med Blachmanns aktuelle TV-show hvor to påklædte
mænd iagttager en nøgen kvinde. Her har vi en mand hængende på et kors, i
teksten er han nøgen, på billedet påklædt. Og den lille drengs replik fra
Kejserens nye klæder, som udløses af Kierkegaards korsfæstede krop, kunne, med
omvendt kønsfortegn, lægges i Blachmanns mund, når han med den lille drengs
forlegne nysgerrighed lader blikket flakke om den nøgne kvinde: ”Hun har jo ikke
noget tøj på!”]
Med Kierkegaard på korset i en
sadomasochistisk scenografi tydeliggøres den interessante faktum, at vi i
centrum af vores kultur har billedet af en nøgen mand i en position af lidelse
og hengivelse. For Kierkegaard var dette billede paradokset over alle
paradokser: foreningen af krop og ånd, evighed og forgængelighed, en Gud der
dør. For Oscar K bliver det snarere billede på sadomasochismens paradoks:
sammenfaldet mellem nydelse og lidelse.
Teksten blander her evangelium,
Kejserens nye klæder og rapport fra Villa Saló i et mix af tekster og genrer,
der er karakteristisk for bogen. Kierkegaard er Jesus, men han er også
Pinocchio, Don Juan og moderne libertiner i gule Pierre Cessario-sko. Bogen
består af beretning, journaler, tableauer, dialoger, partiturer og dramatiske
manuskripter, vævet ind i referencer til ikke bare Mozart og Marquis de Sade,
men også Elfriede Jelinek, Niels Bohr og danske revysange mm.
Men er det spøg det her, eller er
det alvor? Oscar K lader den genkomne Søren Kierkegaard skrive to manuskripter
anno2013. Det første, som finder plads i bogens start, hedder SK – En tragedie.
Det andet, som står i bogens slutning, hedder SK – En komedie.
Både tragedien og komedien er
delvist komponeret som et requiem, Dermed er korsfæstelsens motiv antydet begge
steder. Tragedien er et spejlkabinet af referencer, til Pinocchio, O’s
historie, commedia del’arte og Mozarts Don Juan. Den ender med at SK deklamerer
”det kors for tanken at Gud blev menneske. At evigheden trådte ind i tiden”,
hvorefter han knuser sit faderlignende spejlbillede med en vild latters kraft.
Komedien blander requiem med Beckett og blomsterduet og ender med at karakteren
”det vanvittige menneske” med sine lyseblå øjne gennemborer alle Kierkegaards
pseudonymer, der er iscenesat som småpulcinellaer. Herefter erklærer han at Gud
er død, vi har dræbt ham.
Som det måske kan høres, er det
både i tragedien og i komedien svært at skelne komik fra tragik. Men det er det
også, når Kierkegaard (eller rettere Johannes Climacus) i Ph Sm pludselig
forvandler evangeliet til en opera ved koket at indføre et mellemspil efter
Jesu død på korset, et mellemspil der ”for spøgens og alvorens skyld” sættes
til at vare 1843 år.
For Kierkegaard er det nemlig på en
gang alvorligt og faktisk ganske komisk at Gud blev til et dødeligt
menneske.For Kierkegaard, eller mere korrekt hans pseudonym Johannes Climacus,
udspringer humor altid af en modsigelse, og derfor ligger der også en
humoristisk mulighed i den største modsigelse af dem alle: Gud i et menneskes
skikkelse. Jeg tror Kierkegaard ville have elsket Monty Pythons Life of Brian.
Og mon ikke han også ville have sat pris på sin egen inkarnation i tekst og
billede i Københavnerfortolkningen anno 2013. For spøgens OG for alvorens
skyld.
Lilian Munk Rösing, 3. maj. 2013
1 kommentar:
Sjovt detalje med ham der råber havde ankelstrømper på fødderne ... - nice blog !
Send en kommentar